Packing

Fulfillment – ile to kosztuje? I na co warto zwrócić uwagę?

Author

POV

Date Published

Skoro tu trafiłeś, prawdopodobnie rozważasz skorzystanie z usługi fulfillmentu – rozwiązania, które pozwala usprawnić obsługę zamówień i logistykę sklepu internetowego. Coraz więcej firm zaczyna dostrzegać korzyści płynące z outsourcingu logistyki – od oszczędności czasu po poprawę jakości obsługi klienta.  

Na wstępie warto jednak rozróżnić trzy typy „fulfillerów”, które obecnie wyraźnie kształtują rynek. 

1.  Pierwszym typem są firmy wyspecjalizowane, zajmujące się logistyką magazynową od dziesięcioleci, z koszykiem kilkudziesięciu klientów, z którymi te doświadczenie zdobywały.  

2. Drugim typem są nowe w branży, często z dużym kapitałem, ale bez doświadczenia, firmy wchodzące w ten biznes. Dobrym przykładem są firmy kurierskie dywersyfikujące przychody i cementujące klientów.  

3. Trzecim typem są magazyny wszelkich branż, które wpadły na pomysł wykorzystania wolnego miejsca i wolnych mocy przerobowych w swoich magazynach – w tym przypadku kluczowa jest dokładna analiza warunków współpracy.  

Każda z tych grup stosuje inne zasady wyceny, dlatego już na wstępie warto zaznaczyć, że w tym artykule przedstawiamy perspektywę pierwszej z nich, tzn. firmy z długoletnim doświadczeniem w branży logistycznej.  

PODZIAŁ KOSZTÓW 

W innym  artykule z cyklu NAU(logisty)KA przyjrzeliśmy się kosztom, które pojawiają się przy samodzielnym wynajmie powierzchni magazynowej. Opisaliśmy m.in. wydatki związane z utrzymaniem obiektu, zatrudnieniem personelu, zakupem sprzętu oraz opłatami za media. Wskazaliśmy też, jakie ryzyka finansowe mogą pojawić się przy niewykorzystanej przestrzeni i jak wpływa to na rentowność działalności. Dzięki temu łatwiej porównać, kiedy bardziej opłaca się własny magazyn, a kiedy współpraca w modelu fulfillment. 
 
W tym artykule przedstawimy, jak wyglądają koszty współpracy w modelu fulfillment oraz z czego dokładnie się składają. Omówimy nie tylko kwestie magazynowania, ale także usług dodatkowych, takich jak co-packing, obsługa zwrotów czy transport.  

 
🟠  MAGAZYNOWANIE 

Każdy przedsiębiorca prowadzący handel internetowy zna koszty prowadzenia własnego magazynu. Składają się na nie różne elementy i u każdego może to wyglądać inaczej. Ważna jest też lokalizacja, zapewniająca zarówno odpowiednią komunikację, jak i dostęp pracowników. Własny magazyn to przede wszystkim kwestia lokalu – może on być zarówno własnościowy, jak i wynajmowany. W pierwszym przypadku trudniej określić jego realną wartość, natomiast w drugim koszty są stałe i z góry ustalone w umowie najmu. Koszty utrzymania własnego magazynu też bywają różne, od prądu, przez ogrzewanie po remonty i modernizacje. Koszty utrzymania takiego magazynu pozostają niemal takie same, niezależnie od tego, czy świeci on pustkami, czy pęka w szwach. A co w sytuacji, gdy zaczyna brakować miejsca? 
 
W ofertach fulfillmentowych podstawą jest to, że płaci się dokładnie za miejsce jakie jest potrzebne. Cena jednostkowa oczywiście będzie inna przy dwóch paletach, a inna przy dziesięciu tysiącach. W naszym modelu stawki rozliczane są zazwyczaj w dwóch podstawowych jednostkach: paletodoba i półkodoba.  

🔸  Paletodoba to bardzo uniwersalna jednostka, która ułatwia porównanie ofert między firmami. Standardowa paleta euro ma wymiary 80 × 120 cm i wysokość 180 cm – to właśnie ta wysokość determinuje wysokość gniazd w regałach, które w razie potrzeby można dostosować. 

Dla wielu klientów istotnym parametrem miejsca paletowego jest również jego nośność – zarówno posadzki, jak i samych regałów półkowych. W tym aspekcie wyróżniamy się na tle konkurencji: podczas gdy standardem na rynku są regały o nośności 600–800 kg na paletę, w naszym magazynie większość regałów jest wzmocniona i pozwala na składowanie palet o masie do 1 tony. Dysponujemy też przestrzeniami przystosowanymi do przechowywania jeszcze cięższych towarów. 

🔸  Półkodoba jest trudna do porównania, ponieważ nie tylko w każdym magazynie są inne półki, ale też inne zasady ich wykorzystania. Półki dostępne w naszym magazynie mają zazwyczaj wymiary 50 × 50 × 100 cm, czyli są duże. Oczywiście posiadamy również inne typy półek, a także regały kartonowe, które świetnie sprawdzają się przy magazynowaniu odzieży. We wszystkich przypadkach stosujemy jednak przeliczniki pozwalające sprowadzić powierzchnię do tzw. naszego standardu. Dla przykładu – dwie półki kartonowe odpowiadają jednej standardowej. 

Jako jeden z nielicznych operatorów magazynowych przyjmujemy również towary gabarytowe. W ich przypadku elementem ograniczającym możliwości jest najczęściej brama wjazdowa do hali magazynowej. 
 
🟠  CERTYFIKATY I SPECJALNE WYMAGANIA TOWARÓW 

Dysponujemy magazynami w pięciu różnych lokalizacjach, z których każda ma swoją specyfikę i inne możliwości. Oferujemy magazyny na wynajem klasy A z kontrolą wilgotności i temperatury oraz niezbędnymi certyfikatami, które umożliwiają obsługę produktów spożywczych, odzieży, kosmetyków, karm dla zwierząt, chemii domowej czy AGD. 

Posiadamy również magazyny o konstrukcjach żelbetowych i podwyższonej ognioodporności, wyposażone w dodatkowe systemy wyciągów gazowych. Umożliwia to składowanie towarów sklasyfikowanych jako ADR oraz produktów wymagających innych warunków niż standardowe towary e-commerce. 

🟠 PRACA LUDZI, czyli USŁUGI MAGAZYNOWE   

Prowadząc własny magazyn, doskonale zna się koszty pracowników i codzienne wyzwania, takie jak urlopy czy choroby. Zdarza się też, że właściciel sam wykonuje wszystkie obowiązki, nie licząc swojego czasu. 

Bez względu na to, czy pakujemy zamówienia samodzielnie, czy zatrudniamy do tego pracowników – dopiero po przejściu na magazyn zewnętrzny można zauważyć, ile wolnego czasu da się odzyskać i poświęcić na rozwój biznesu. 

Zakres usług magazynowych w zewnętrznym fulfillment center zależy od ustalonego katalogu, ale zawsze płaci się wyłącznie za faktycznie wykonaną pracę.  

Warto podzielić je na kilka kluczowych obszarów: 

🔸 PRZYJĘCIE TOWARU 

Towar może być przyjmowany bezpośrednio z kontenerów, dostarczany na paletach jednorodnych lub mieszanych, a także w formie paczkowej. Im prostszy sposób przyjęcia, tym niższy jego koszt. 

Na tym etapie warto zastanowić się, w jakim stopniu można zaufać swoim dostawcom – czy lepiej ograniczyć koszty i przyjmować towar z minimalną kontrolą, czy też zdecydować się na szczegółowe sprawdzanie każdej sztuki wraz z kontrolą jakości. 

Wiele zależy od rodzaju towaru. Produkty niskowartościowe, dostarczane bezpośrednio z produkcji, można weryfikować wyrywkowo. W przypadku droższych artykułów sprawdza się każdą sztukę. Przy przyjęciu produktów spożywczych weryfikowane oraz ewidencjonowane są daty ważności i numery partii – to niezbędny element dla prawidłowego działania systemów FIFO lub FEFO. 

W przypadku elektroniki możliwa jest ewidencja różnych numerów na wejściu, natomiast w praktyce ważniejsze jest to na wyjściu towarów. Wszystkie te procesy wpływają zarówno na czas, jak i na koszt przyjęcia towaru. 

🔸 KOMPLETACJA ZAMÓWIEŃ  

Cennik za kompletację zawsze jest indywidualnie ustalany i dopasowany do potrzeb. Zależy zarówno od wolumenów, składu koszyka, sposobu pakowania oraz czynności takich jak: 

- zabezpieczanie towarów,  
- dokładanie insertów (są to m.in. ulotki, gratisy, bony),  
- pakowanie prezentowe czy  
- innych usług pozwalających wyróżnić Twoją marką na tle konkurencji.  

Wśród niestandardowych rozwiązań, które realizowaliśmy, można wymienić np. użycie perfum przed zamknięciem kartonu, dołączanie odręcznych życzeń („Miłego dnia!”), odcisk ust z szminką czy wiązanie ozdobnych kokard. Jesteśmy otwarci na kreatywne pomysły i chętnie dzielimy się doświadczeniem. 

🔸 OBSŁUGA ZWROTÓW 

Zwroty dzielą się na dwa typy: 
 
1. Tzw. odbicia kurierskie – przesyłki nieodebrane przez klientów, które wracają w nienaruszonym stanie. 
2. Drugi typ to zwroty konsumenckie, czyli sytuacje, gdy klient odebrał paczkę i z jakiegoś powodu odesłał towar.  

W tym drugim przypadku można spodziewać się wszystkiego – dlatego tak ważne jest odpowiednie przeszkolenie pracowników i szybki kontakt w przypadku konieczności podjęcia indywidualnych decyzji. Towary pełnowartościowe trafiają z powrotem do ponownej sprzedaży, natomiast produkty uszkodzone lub niepełnowartościowe są gromadzone i okresowo odsyłane do zleceniodawcy. Istnieje również możliwość ich sprzedaży w modelu outletowym. 

Jako firma działająca w branży fulfillmentu jeszcze zanim termin ten na dobre zagościł w Polsce, zdobyliśmy doświadczenie we współpracy z blisko 150 klientami. Pozwoliło nam to rozszerzyć ofertę o liczne usługi dodatkowe, dopasowane do potrzeb firm z różnych branż. 

 
Dzięki temu w ramach naszej działalności oferujemy m.in.: 

skład celny i miejsce uznane, 

usługę co-packingu, 

własny dział transportu. 

🔸 SKŁAD CELNY I MIEJSCE UZNANE 

Klienci importujący towary spoza Unii Europejskiej często potrzebują wsparcia agencji celnych. Dlatego w naszych magazynach na wynajem, w których funkcjonuje skład celny, stworzyliśmy przestrzenie umożliwiające agencjom realizację swoich obowiązków bez konieczności dodatkowego transportu towarów. 

🔸 CO-PACKING 

Wielu naszych klientów rozpoczęło współpracę właśnie od usługi co-packingu. Z czasem jej zakres był sukcesywnie rozszerzany. Co-packing może stanowić osobną usługę lub być elementem kompleksowej obsługi fulfillmentowej. 

Dzięki odpowiedniemu planowaniu pomaga nam on również równomiernie rozłożyć pracę – na przykład w poniedziałki, gdy liczba paczek jest największa lub w godzinach o mniejszym natężeniu zamówień.  

🔸 WŁASNY DZIAŁ TRANSPORTU 

Dysponujemy zespołem specjalistów, którzy organizują transport naszymi pojazdami, wyszukują najkorzystniejsze rozwiązania dostępne na rynku oraz dbają o atrakcyjne warunki współpracy z firmami kurierskimi.  

 

Cennik zawsze zależy od indywidualnych potrzeb klienta. Kluczowe jednak, by magazyn, któremu powierzysz obsługę, dobrze rozumiał specyfikę Twojego biznesu. Równie istotne jest doświadczenie – w Point of View to już 20 lat praktyki – oraz bezpośredni kontakt z osobami realizującymi zamówienia. To standard, na którym opieramy współpracę. Wybór odpowiedniego operatora logistycznego ma bezpośredni wpływ na przyszłość Twojej marki. Dlatego warto wybrać mądrze. 

Masz pytania dotyczące kosztów, zakresu usług lub chcesz sprawdzić, czy fulfillment to rozwiązanie dla Twojego biznesu? Skontaktuj się z nami! Nasi specjaliści pomogą Ci dobrać model współpracy dopasowany do Twoich potrzeb, przygotują wstępną wycenę i doradzą w kwestiach operacyjnych. 

  

Author avatar
POV7 min czytania